Drošības josta – mazs elements ar milzīgu nozīmi

Drošības josta ir viens no vienkāršākajiem, taču efektīvākajiem drošības elementiem transportlīdzeklī. Tā aizņem tikai dažas sekundes, lai to piesprādzētu, bet tieši šis mazais ieradums katru gadu glābj tūkstošiem dzīvību. Latvijā joprojām ir cilvēki, kas uzskata, ka drošības josta nav nepieciešama, īpaši īsos braucienos vai aizmugurējā sēdeklī. Tomēr statistika ir nepielūdzama – drošības josta var būt izšķiroša starp dzīvību un nāvi pat pie neliela ātruma sadursmes.

1. Drošības josta – tava pirmā aizsardzības līnija

Braucot automašīnā, jebkura sadursme rada milzīgu inerces spēku. Pat pie ātruma 50 km/h, nepiestiprināts cilvēks triecas pret automašīnas priekšējo paneli ar spēku, kas pielīdzināms kritienam no trešā stāva.
Drošības josta:

  • notur ķermeni vietā,
  • pasargā no trieciena pret stūri vai vējstiklu,
  • novērš izmešanu no automašīnas sadursmes brīdī.

Šis vienkāršais mehānisms samazina nāves risku par aptuveni 50% un smagu traumu iespēju par līdz pat 70%.

2. Mīts: “Es braucu uzmanīgi, man josta nav vajadzīga”

Viens no populārākajiem mītiem ir pārliecība, ka drošības josta nepieciešama tikai riskantiem vai ātriem braucējiem.
Tomēr pat visuzmanīgākais autovadītājs nevar paredzēt citu satiksmes dalībnieku rīcību – pēkšņu bremzēšanu, dzīvnieku uz ceļa vai izslīdēšanu uz slapjas virsmas.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pētījumi rāda, ka lielākā daļa negadījumu notiek līdz 10 kilometru attālumā no mājām – tieši tur, kur cilvēki visbiežāk aizmirst piesprādzēties.

3. Arī aizmugurē josta glābj dzīvību

Daudzi pasažieri, īpaši jaunieši, joprojām uzskata, ka aizmugurējā sēdvieta ir drošāka, tāpēc josta tur nav nepieciešama.
Taču negadījuma brīdī nepiesprādzēts pasažieris aizmugurē kļūst par bīstamu “projektilu”, kas ar pilnu trieciena spēku var traumēt ne tikai sevi, bet arī priekšā sēdošos.
Padoms: piesprādzējies vienmēr – arī aizmugurē! Tas ir gan droši, gan likumā noteikts pienākums.

4. Bērni un drošības jostas – īpaša atbildība vecākiem

Bērnu drošība automašīnā ir vecāku atbildība. Mazajiem pasažieriem jābūt piesprādzētiem atbilstošā bērnu sēdeklītī vai paliktņa sistēmā.
Svarīgi:

  • bērniem līdz 150 cm augumam jālieto piemērots sēdeklis;
  • jostai jāiet pāri plecam, nevis kaklam;
  • josta nedrīkst būt savērpusies vai pārāk brīva.
    Vecāku piemērs ir izšķirošs – bērni, kas redz savus vecākus piesprādzētus, paši pieņem šo paradumu kā normu.

5. Stāsts no dzīves: drošības josta, kas glāba ģimeni

Kāds ģimenes pāris no Ogres pagājušajā gadā iekļuva avārijā uz slidena ceļa. Auto tika smagi bojāts, taču visi trīs pasažieri – vecāki un bērns – guva tikai nelielus sasitumus.
Ārsti vēlāk apstiprināja: drošības jostas un bērnu sēdeklis bija tie, kas pasargāja no nopietnām traumām.
“Tagad mēs nevaram iedomāties, ka kādreiz braucām bez jostas,” teica ģimenes tēvs pēc negadījuma.

6. Tehnoloģijas un drošības inovācijas

Mūsdienu automašīnās drošības jostas ir aprīkotas ar pirmspriegotājiem un slodzes ierobežotājiem, kas reaģē sekundes daļās pēc sadursmes, samazinot trieciena spēku uz ķermeni.
Dažiem modeļiem ir arī sistēmas, kas brīdina par nepiesprādzēšanos vai pat neļauj automašīnai sākt kustību, kamēr visi pasažieri nav droši piesprādzēti.

7. Likums un sods – bet galvenokārt atbildība

Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem, drošības jostas lietošana ir obligāta visiem transportlīdzekļa pasažieriem, neatkarīgi no sēdvietas.
Par nepiesprādzēšanos tiek piemērots naudas sods līdz 40 eiro, taču daudz svarīgāks par sodu ir potenciālais risks dzīvībai.
Drošība nav tikai likuma ievērošana – tā ir rūpes par sevi un saviem mīļajiem.

Secinājums

Drošības josta ir mazs elements ar milzīgu nozīmi. Tā prasa tikai dažas sekundes, taču šīs sekundes var būt izšķirošas.
Piesprādzēšanās ir vienkāršs veids, kā parādīt, ka tu rūpējies par sevi un citiem.
Neatkarīgi no tā, vai esi vadītājs, pasažieris, jaunietis vai pieaugušais – piesprādzējies vienmēr!
Jo dzīvība ir tikai viena.

Categories: